
Na początku kwietnia do Referatu Ekologicznego wpłynęło zgłoszenie, że jedna ze wspólnot mieszkaniowych z bloku przy ul. Cieszyńskiego nie ma wyznaczonego miejsca gromadzenia odpadów (MGO). Pomimo monitów, jakie były wysyłane do prezesa, ten konsekwentnie unikał wywiązania się ze swoich obowiązków. Gdzie zatem lokatorzy wyrzucali odpady?
Podczas prowadzonych w tym zakresie czynności wyjaśniających strażnicy ustalili, że umowa na dzierżawę pomiędzy Spółdzielnią Mieszkaniową Chełm a Wspólnotą Mieszkaniową wygasła z końcem 2023 roku. Od tego czasu mieszkańcy przedmiotowej nieruchomości wyrzucali odpady do pojemników przypisanych do innych budynków mieszkalnych. Podczas wizji lokalnej, w której uczestniczyli przedstawiciele straży miejskiej, prezes wyjaśnił, że nie zgadza się na utworzenie miejsca gromadzenia odpadów na działce wspólnoty. Dodał, że oczekuje, iż Spółdzielnia Mieszkaniowa podpisze z nim nową umowę dzierżawy, ale póki co nie akceptuje proponowanych warunków.
Mundurowi wyjaśnili mężczyźnie, że zgodnie z art. 10 ust. 2a Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, jest on zobowiązany do wyznaczenia i odpowiedniego przygotowania miejsca gromadzenia odpadów. Brak działania w tym zakresie od początku roku narusza przepisy i stanowi wykroczenie. Taka argumentacja przekonała prezesa i zobowiązał się do utworzenia na terenie należącym do wspólnoty własnego MGO. Niespełna miesiąc później strażnicy podczas ponownej kontroli stwierdzili, że na trawniku zostało wytyczone miejsce z przeznaczeniem na pojemniki śmietnikowe o powierzchni około 9 metrów kwadratowych.
Przypominamy, że obowiązki właściciela nieruchomości bądź podmiotów, które takimi obiektami zarządzają, zostały określone w poniższych aktach prawnych:
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie,
- Uchwała Rady Miasta nr XVII/423/19 z dnia 28 listopada 2019 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Gdańsk,
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.