Straż Miejska przypomina o zachowaniu zasad bezpieczeństwa i obowiązkach wynikających z przepisów porządkowych podczas zimy.
Ustawa z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz Uchwała Rady Miasta Gdańska z dnia 26 lutego 2015 r. w sprawie Regulaminu czystości i porządku na terenie miasta Gdańska narzucają na właścicieli nieruchomości konieczność odśnieżania chodników podczas zimy. Szczegółowe obowiązki dotyczące oczyszczania chodników na terenie Gdańska określone zostały w § 5 Rozdziału 2 Regulaminu:
- Obowiązek właścicieli nieruchomości uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego oraz z chodników położonych wzdłuż nieruchomości powinien być realizowany codziennie do godz. 8.00, a w przypadku intensywnych opadów śniegu – wciągu 6 godzin od ustania opadów, poprzez:
- zamiatanie, zbieranie, grabinie, zmywanie, itp.;
- odgarnięcie śniegu i błota pośniegowego w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych;
- usuwanie śliskości z zachowaniem wymagań określonych w przepisach dotyczących rodzajów i warunków stosowania środków, które mogą być używane na drogach publicznych oraz ulicach placach;
- uprzątniecie z chodnika piasku lub kruszywa użytego do likwidacji śliskości niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego stosowania;
- Zabrania się uprzątania śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń z chodników na teren jezdni oraz składowania pod drzewami: śniegu, lodu, błota pośniegowego zawierających środki chemiczne używane do usuwania śliskości, dopuszczone do stosowania zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Niedopełnienie obowiązku ciążącego na właścicielach nieruchomości zagrożone jest karą grzywny w postępowaniu mandatowym w wysokości 100 zł. Ponadto osoba, która poślizgnie i dozna uszczerbku na zdrowiu może żądać rekompensaty na drodze cywilnej.