Głównymi organizatorami Olimpiady są Straż Miejska w Gdańsku oraz Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna. Pełne wysiłku intelektualnego igrzyska z wiedzy o bezpieczeństwie skierowane są do uczniów szkół ponadgimnazjalnych klas I-IV wszystkich typów i odbywają się w trzech etapach: 1) test zamknięty 2) test wielokrotnego wyboru 3) finał. Komisja Konkursowa i Loża Ekspertów wymagać będą od uczniów przygotowania autorskiego projektu wspólnych inicjatyw społecznych na rzecz poprawy funkcjonowania Straży Miejskiej/Gminnej w swoim miejscu zamieszkania.
Partnerami Olimpiady jest Urząd Miejski w Gdańsku - Wydział Edukacji oraz Straże Miejskie i Gminne z 10 miast województwa pomorskiego: Kwidzyna, Pelplina, Tczewa, Gminy Pruszcz Gdański, Gminy Człuchów, Gniewu, Sopotu, Kościerzyny, Chojnic i Gdańska.
Termin zgłoszenia szkoły do udziału w Olimpiadzie upływa w dniu 30 listopada 2013 roku. Dyrektorzy Szkół zgłaszają chęć udziału w Olimpiadzie drogą elektroniczną lub faxem do właściwej terytorialnie Straży Miejskiej lub Gminnej. W tym celu należy wypełnić Kartę Zgłoszenia.
Harmonogram:
- I Etap - 10 grudnia 2013
- II Etap - 10 luty 2014
- Finał - 28 marca 2014
Nagrodą główną dla laureata I miejsca Olimpiady Wiedzy o Bezpieczeństwie - Bezpieczne i Przyjazne Pomorze „Razem Dbajmy o Nasze Miasto” jest indeks Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej oraz zwolnienie z opłat za studia pierwszego stopnia na wybranym przez niego kierunku.
Tematyka Olimpiady wpisuje się w założenia programu Razem Bezpieczniej, który ma na celu ograniczenie zjawisk i zachowań, które budzą powszechny sprzeciw i poczucie zagrożenia.