
W poniedziałek, 24 marca, 14 funkcjonariuszy z 3 referatów dzielnicowych oraz z Referatu Profilaktyki przeprowadziło na gdańskich ulicach działania prewencyjne. Tym razem pod lupę wzięli użytkowników hulajnóg elektrycznych, UTO, UWR oraz cyklistów. Uwaga mundurowych skupiła się na newralgicznych punktach miasta, znanych z dużego natężenia ruchu tych uczestników ruchu drogowego. Kontrole prowadzone były m.in. w rejonie al. Pawła Adamowicza, osiedla Lawendowe Wzgórze, ul. Słowackiego, Traktu św. Wojciecha - trasy wzdłuż wału Kanału Raduni oraz w rejonie pętli tramwajowej Świętokrzyska. Dodatkowo patrole profilaktyczne nadzorowały tereny wokół szkół podstawowych.
W trakcie działań strażnicy ujawnili liczne nieprawidłowości. Na sprawców wykroczeń nałożono łącznie 20 mandatów karnych. Najczęściej popełnianymi przewinieniami były między innymi: przewożenie pasażerów na hulajnogach elektrycznych, niestosowanie się do znaków drogowych. Działania nie były jednak skierowane tylko na karanie niesfornych uczestników ruchu drogowego, ale miały także charakter edukacyjny. Funkcjonariusze przypominali użytkownikom jednośladów i hulajnóg zasady bezpiecznego poruszania się oraz obowiązujące przepisy.
Pamiętajcie:
- Dzieci w wieku do 10 lat mogą poruszać się hulajnogą elektryczną i UTO jedynie w strefie zamieszkania pod opieką osoby dorosłej. W żadnym wypadku nie powinny z nich korzystać na drodze publicznej. Nawet w obecności dorosłego opiekuna.
- Do kierowania hulajnogą elektryczną i UTO przez osoby w wieku od 10 lat do 18 lat wymagane jest posiadanie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dokumentów tych nie wymaga się od osób, które ukończyły 18 lat.
- Maksymalna dopuszczalna prędkość hulajnogi elektrycznej wynosi 20 km/h.
- Zabronione jest przewożenie pasażerów i przewożenie ciężkich ładunków.
- Użytkownicy hulajnóg, UTO i rowerów są zobowiązani do korzystania z dróg dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów. W wyjątkowych przypadkach dopuszczalna jest jazda chodnikiem, pod warunkiem, że nie ma wydzielonej infrastruktury rowerowej i chodnik ma minimum 2 metry szerokości.
- Po zmroku obowiązkowe jest używanie oświetlenia – białego z przodu i czerwonego z tyłu.
Strażnicy zapowiadają kolejne działania w tym zakresie, podkreślając, że bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego pozostaje ich priorytetem.