
W środowy poranek, 19 lutego funkcjonariuszy z Referatu I można było spotkać na ulicy Pomorskiej. Strażnicy swoje działania prowadzili od wczesnych godzin porannych między budynkami 82 a 94. To właśnie tam najczęściej zgłaszane były auta zaparkowane w strefach zamieszkania poza miejscami wyznaczonymi oraz kierowcy, którzy naruszali warunki postoju na drodze dla pieszych.
Wskutek dwugodzinnych działań strażnicy mandatami ukarali dwóch kierowców, a w jednym przypadku zastosowali pouczenie. Wystawili też cztery zawiadomienia o popełnieniu wykroczenia (są to wezwania do siedziby straży miejskiej, które będą skutkowały mandatami, pouczeniami lub wnioskami do sądu).
Strefa zamieszkania to obszar szczególny
Wjazd do strefy oznaczony jest znakiem D-40 (strefa zamieszkania). Obowiązuje on na wszystkich ulicach, skrzyżowaniach, placach i innych terenach, na których odbywa się ruch drogowy – aż do miejsca, w którym stoi znak D-41 (koniec strefy zamieszkania). Obowiązują tutaj szczególne zasady:
- W strefach zamieszkania piesi są uprzywilejowani i wolno im poruszać się na całej udostępnionej do użytku przestrzeni, również po jezdniach. Kierujący zawsze muszą ustępować przechodniom pierwszeństwa!
- Prędkość pojazdów w strefach jest ograniczona do 20 km/h, a progi zwalniające nie muszą być oznaczane znakami pionowymi.
- Postój pojazdów dozwolony jest jedynie w miejscach wyznaczonych. Z konsekwencjami musi liczyć się każdy, kto zaparkuje auto na przykład na jezdni albo na chodniku, nawet jeśli szerokość trotuaru pozostawiona dla pieszych jest większa niż 1,5 metra. W takiej sytuacji kierującemu grozi mandat w wysokości 100 złotych oraz 1 punkt karny.
Postój na drodze dla pieszych tylko pod pewnymi warunkami
Zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych, czyli wcześniejszym chodniku (Zgodnie z nowelizacją przepisów, które weszły w życie 21 września 2022 r., definicja chodnika oraz jego rola w organizacji ruchu uległy istotnym zmianom. W nowym ujęciu, chodnik stał się drogą przeznaczoną wyłącznie do ruchu pieszych oraz osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch), nadal jest możliwe, ale pod pewnymi warunkami. Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 tony, jeśli:
- na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymywania lub postoju;
- szerokość chodnika jest nie mniejsza niż 1,5 m i postój lub zatrzymanie pojazdu nie utrudnia ruchu pieszych;
- pojazd umieszczony przednią osią na drodze dla pieszych nie będzie tamował ruchu pojazdów na jezdni.
Na drodze dla pieszych przy krawędzi jezdni dozwolone jest zatrzymanie lub postój całego auta osobowego, motocykla, motoroweru lub wózka rowerowego, jeśli zostaną spełnione wcześniej wymienione warunki. Z kolei, inny pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 tony może być w całości umieszczony na drodze dla pieszych, ale tylko w miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami drogowymi.
Z konsekwencjami musi liczyć się każdy, kto parkuje pojazd w strefie zamieszkania w miejscu do tego nie wyznaczonym lub narusza warunki postoju na drodze dla pieszych (chodniku). Za naruszenie powyższych zasad strażnik miejski może wystawić mandat w wysokości 100 złotych oraz 1 punkt karny.