Z Mieszkańcami i dla Mieszkańców

Winieta 1

Straż Miejska monitoruje miejsca przebywania osób w kryzysie bezdomności

Autor: Monika Domachowska
Jesienią i zimą ryzyko utraty zdrowia lub życia wśród osób pozbawionych schronienia znacząco rośnie. Dlatego od listopada Straż Miejska systematycznie monitoruje miejsca, w których mogą przebywać osoby w kryzysie bezdomności.
Strażnik miejski stoi przed pustostanem.

Choć pogoda bywa łagodna – bez śniegu i z temperaturą powyżej zera – nie sprzyja długiemu przebywaniu na zewnątrz ani w nieogrzewanych miejscach. W takich lokalizacjach spotykane są osoby w kryzysie bezdomności. Najczęściej są to altanki na działkach, wiaty śmietnikowe, klatki schodowe, pustostany, dworce, a także prowizoryczne namioty czy szałasy. Strażnicy miejscy wraz z pozostałymi służbami zaangażowanymi w pomoc osobom w kryzysie bezdomności na początku sezonu jesienno-zimowego aktualizują mapę przebywania osób bez dachu nad głową. Informacje są następnie na bieżąco aktualizowane, zgodnie m.in. z informacjami przekazywanymi przez mieszkańców.  

Strażnicy miejscy w tym czasie odwiedzają miejsca niemieszkalne i zachęcają osoby w kryzysie bezdomności do skorzystania z pomocy. W listopadzie mundurowi przeprowadzili 281 takich kontroli. W miejscach niemieszkalnych napotkali 156 osób. Podczas wizyt informowali o dostępnych formach pomocy i zachęcali do skorzystania z niej. Dwie osoby udało się namówić do skorzystania ze wsparcia.

Pamiętajmy – jeśli zauważymy osoby w kryzysie bezdomności w miejscach niemieszkalnych, należy zgłosić to odpowiednim służbom. Wystarczy zadzwonić pod jeden z podanych numerów telefonu.

  • 58 522 38 20 Wydziału Reintegracji Osób w Bezdomności MOPR w Gdańsku, przy ul. Piekarniczej 16 (w godzinach pracy ośrodka),
  • 986 Straży Miejskiej,
  • 112 Policyjny (w przypadkach interwencyjnych).

Warto wspomnieć też o gdańskiej inicjatywie, która od kilku lat skutecznie działa w naszym mieście – „Autobusie SOS – pomoc”. Od listopada do końca marca codziennie wieczorem wyrusza on na ulice Gdańska. Na trasie do noclegowni zatrzymuje się w kilku punktach, gdzie rozdawane są gorące posiłki i odzież na zmianę. Na pokładzie znajduje się również ratownik medyczny, który udziela potrzebującym podstawowej pomocy i konsultacji.