W związku z powrotem zimy Straż Miejska w Gdańsku przypomina, że odpowiedzialność za porządek na chodnikach i przy budynkach spoczywa na właścicielach i zarządcach nieruchomości.
Właściciele nieruchomości i ich zarządcy są zobowiązani do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń: z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego oraz z chodników położonych wzdłuż nieruchomości. Obowiązek ten powinien być realizowany codziennie do godz. 8.00, a w przypadku intensywnych opadów śniegu w ciągu 6 godzin od ustania opadów, poprzez:
- zamiatanie, zbieranie, grabienie, zmywanie, itp.;
- odgarnięcie śniegu i błota pośniegowego w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych;
- usuwanie śliskości z zachowaniem wymagań określonych w przepisach dotyczących rodzajów i warunków stosowania środków, które mogą być używane na drogach publicznych oraz ulicach i placach;
- uprzątnięcie z chodnika piasku lub kruszywa użytego do likwidacji śliskości niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego stosowania.
Zabrania się uprzątania śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń z chodników na teren jezdni oraz składowania pod drzewami: śniegu, lodu, błota pośniegowego zawierających środki chemiczne używane do usuwania śliskości, dopuszczone do stosowania zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Należy zwrócić uwagę na sople i usuwać je, gdy stwarzają one zagrożenie dla zdrowia lub życia.
Właściciel lub zarządca, który nie dopełnia tych obowiązków podlega karze grzywny.
Straż Miejska w Gdańsku przy współpracy z ZTM rozpoczęła także akcję informacyjną w środkach komunikacji miejskiej. Plakaty przypominają mieszkańcom o obowiązkach zimowych, jak również uwrażliwiają na problem osób bezdomnych. Na plakatach można znaleźć telefony do odpowiednich instytucji:
- Dyżurny Inżynier Miasta (nieodsniezone tereny miejskie): 58 524 45 00 (całodobowo)
- Dział ds. Osób Bezdomnych MOPR: 58 522 38 20 (pon. – pt. 7.30-1 5.30)
- Noclegownia dla Bezdomnych im. Św. Brata Alberta: 58 342 1 3 1 4 (całodobowo)
- Telefon alarmowy Straży Miejskiej w Gdańsku: 986 (całodobowo)
Obowiązki właścicieli nieruchomości wynikają z art. 5 ust. 1 pkt 4 Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz z § 5 Uchwały nr XXXII/684/12 Rady Miasta Gdańska z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Gdańska..