Działa ona w ścisłej współpracy z Wydziałem Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Jej główne zadanie to kompleksowa kontrola gospodarki odpadami komunalnymi. Strażnicy egzekwują od właścicieli nieruchomości obowiązki w zakresie czystości i porządku, które wynikają z Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz prawa miejscowego.
Ze względu na sytuację związaną z epidemią koronawirusa funkcjonariusze z sekcji regularne kontrole mogli rozpocząć dopiero w czerwcu. Do 18 września przeprowadzili ich 272. W większości były to kontrole planowane. 33 spośród nich miały charakter interwencyjny i były reakcją na otrzymane zgłoszenia. W wyniku kontroli mundurowi nałożyli 61 mandatów na kwotę 6480 złotych, pouczyli 28 osób i sporządzili 1 wniosek o ukaranie do sądu. Istotny jest też fakt, że dzięki działaniom strażników zostało złożonych 121 deklaracji, na podstawie których ustala się wysokość opłat za odbiór odpadów do zagospodarowania.
Obowiązki właściciela posesji, między innymi te zawiązane z gospodarką odpadami, określa Uchwała nr XVII/423/19 Rady Miasta Gdańska z dnia 28 listopada 2019 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Gdańska. Praca funkcjonariuszy z sekcji odpadowej jest bardzo potrzebna, bo nieprawidłowości ciągle się zdarzają, a z uregulowaniem kwestii odbioru odpadów z nieruchomości bywa różnie. Jakie nieprawidłowości na posesjach najczęściej stwierdzają mundurowi? Przede wszystkim brak pojemników na śmieci i bałagan wokół miejsca gromadzenia odpadów.
Od 4 września strażnicy gminni i miejscy otrzymali nowe uprawnienia, które w znaczący sposób ułatwią pracę Sekcji Kontroli Odpadów. Funkcjonariusze mogą ukarać mandatem osobę, która nie złożyła deklaracji na odbiór odpadów do zagospodarowania. Takiej samej kary może spodziewać się mieszkaniec, który skłamał w deklaracji. Bezkarny nie może się również czuć ten, kto zadeklarował, że założy kompostownik, a tego nie zrobił lub mimo posiadania kompostownika z niego nie korzysta.