Mapa jest dostępna pod adresem: gis.gdansk.pl. Użytkownik musi zaznaczyć na niej miejsce, którego dotyczy problem oraz wybrać odpowiednią kategorię zgłoszenia. Powinien też podać możliwie najdokładniejszy adres oraz krótko opisać sprawę. Do opisu można dołączyć zdjęcie.
W zależności od kategorii zgłoszenie trafia do właściwej instytucji. W przypadku porzuconych aut, dewastacji lub zaśmiecania dostajemy je my. Natomiast informacje o kłopotach z sygnalizacją świetlną lub o niesprawnych latarniach trafiają do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. O niektórych zdarzeniach powiadamianych jest kilka jednostek miejskich i wtedy między sobą uzgadniają one, kto zajmie się problemem – tłumaczy starszy inspektor ds. środowiska Dorota Gwizdalska.
Interaktywna mapa działa od ponad roku. Do tej pory za jej pośrednictwem zgłoszono prawie 4300 problemów porządkowych. Straż miejska najczęściej miała do czynienia ze sprawami z kategorii: inne zdarzenia porządkowe (890), nielegalne wysypiska (868) oraz wraki/porzucone auta (241).
Zgłoszenia trafiają do nas błyskawicznie. Zaczynamy od sprawdzenia, czy ich realizacja jest w naszych kompetencjach. Jeśli problemem powinna zająć się straż miejska, zlecenie dostaje referat dzielnicowy odpowiedzialny za daną lokalizację. Jeśli natomiast sprawa nie jest dla nas, natychmiast przekazujemy ją właściwej instytucji – wyjaśnia Dorota Gwizdalska.
Zgłaszający, który poda swój adres email (nie ma takiej konieczności), będzie na bieżąco informowany o przebiegu realizacji sprawy.
Użytkownicy smartfonów mogą korzystać z mobilnej aplikacji „Mapa porządku”.