Usuwanie z przestrzeni publicznej pojazdów, których stan wskazuje, że są nieużytkowane jest podstawowym zadaniem strażników miejskich wchodzących w skład zespołu ds. ruchu drogowego. Mundurowi prowadzą sprawy dotyczące tzw. wraków, reagują na zgłoszenia mieszkańców oraz zarządców dróg, a także sami podczas codziennej służby ujawniają tego typu przypadki.
Przypomnijmy, że kwestię usuwania wraków reguluje Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 108 poz. 908 z późn. zm.) Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z art. 50a, pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub policję na koszt właściciela lub posiadacza.
Kilkaset wraków usuniętych
Tylko do 1 września bieżącego roku strażnicy miejscy prowadzili 544 sprawy dotyczące pojazdów nieużytkowanych. Łącznie z gdańskich ulic zniknęło 300 wraków: 89 usunęli strażnicy, a z 211 zrobili porządek właściciele po interwencji mundurowych. Poza tym 140 aut nie spełniało przesłanek do usunięcia, a 104 pojazdy znajdowały się w miejscu, w którym nie obowiązuje prawo o ruchu drogowym. Strażnicy o problemie poinformowali zarządców lub właścicieli tych terenów.
Brudne auto to nie wrak!
Zdarza się, że do Straży Miejskiej w Gdańsku wpływają zgłoszenia dotyczące pojazdów nieużytkowanych, które jak się później okazuje nie spełniają warunków usunięcia jako wrak. To samochody, które nie są używane przez dłuższy czas lub są jedynie zabrudzone. Ich właściciele na przykład wyjechali lub trafili do szpitala. Z tego powodu nie można usunąć auta. Do holowania kwalifikuje się jedynie pojazd, którego stan jednoznacznie wskazuje, że jest nieużytkowany. Oprócz chociażby braku powietrza w kołach jest jeszcze zdewastowany, ma zdekompletowane wnętrze, brak szyb, świateł czy elementów układu napędowego oraz uszkodzoną karoserię. Dlatego też każde zgłoszenie strażnicy traktują indywidualnie i dokładnie sprawdzają.
Procedura usuwania wraka
Niektórym wydaje się, że nieużywany pojazd powinien zniknąć niemalże natychmiast po zgłoszeniu. W praktyce wygląda to inaczej. Najpierw strażnicy starają się ustalić dane posiadacza auta, kontaktują się z nim i informują go o obowiązku przywrócenia pojazdu do stanu używalności oraz o tym jakie są możliwości legalnego pozbycia się niepotrzebnego już samochodu. Właściciel pojazdu dostaje siedem dni na zajęcie się problemem. Jeśli nie wywiąże się z obowiązku lub gdy nie da się go ustalić, wówczas strażnicy mogą zlecić odwiezienie wraka na parking administracyjny. Tam czeka na swojego właściciela. Jeśli ten przez pół roku nie zgłosi się po niego, to pojazd przechodzi na własność gminy.
Wrak musi stać na drodze
Ważne jest też to, w którym miejscu znajduje się nieużytkowane auto. Straż miejska wydaje dyspozycje usuwania pojazdów pozostawionych na drogach publicznych, w strefach zamieszkania i strefach ruchu oraz w zakresie koniecznym dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób w innych miejscach, gdzie odbywa się ruch pojazdów. Usuwanie pojazdu w trybie art. 50a Ustawy Prawo o ruchu drogowym możliwe jest jedynie wówczas, jeśli pozostawiony jest on na drodze. W momencie, gdy samochód znajduje się poza nią, strażnik zajmujący się sprawą informuje podmiot zarządzający miejscem postoju takiego pojazdu o możliwych działaniach zmierzających do jego usunięcia.
Gdzie zgłosić wrak?
Informacje o samochodach, których stan wskazuje na to, że nie są użytkowane, można zgłosić do Gdańskiego Centrum Kontaktu pod numerem tel. 58 52 44 500, e-mail: kontakt@gdansk.gda.pl lub za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego. Można je również zgłaszać do straży miejskiej kontaktując się z właściwym referatem dzielnicowym lub za pośrednictwem e-mail: sm@gdansk.gda.pl