Z Mieszkańcami i Dla Mieszkańców
Kanał RSS Twitter Kanał YouTube

Standaryzacja – po co i dla kogo?Czy straże gminne/miejskie potrzebują jednolitych wytycznych, które obowiązywałyby je w codziennej pracy? Jakie zasady powinny obowiązywać w samorządowych jednostkach mundurowych? Kto powinien o tych standardach decydować? Na jakich zasadach miałyby być przyznawane certyfikaty? Odpowiedzi na te pytania szukali uczestnicy konferencji „Standaryzacja w działaniach Straży Gminnych/Miejskich”. Spotkanie odbyło się w dniach 10-11 grudnia w Gdańsku.

W debacie wzięli udział komendanci straży lub wyznaczeni przez nich przedstawiciele jednostek z ponad 20 polskich miast i gmin. Zastanawiali się oni między innymi nad określeniem nowych, skutecznych form współpracy między sobą. Rozważali też możliwość wspierania mniejszych straży przez większe choćby przy organizacji szkoleń dla funkcjonariuszy.

Burzliwa dyskusja towarzyszyła warsztatom pod hasłem „Standaryzacja – po co i dla kogo?”. Padały w niej argumenty „za” i „przeciw” oraz propozycje rozwiązań wartych uwagi lub ewentualnego wdrożenia. W ramach paneli dyskusyjnych omówiono też bariery prawne oraz rolę komunikacji społecznej w działaniach straży.

Celem standaryzacji jest przystosowanie straży do kompleksowego zapewniania ładu i porządku publicznego w gminie. W procesie certyfikacji w każdej jednostce oceniane są cele oraz wymogi dotyczące między innymi: planowania, organizowania, realizacji zadań, kontroli oraz doskonalenia. Certyfikację przeprowadza zespół powołany przez wojewodę.

Straż Miejska w Gdańsku była wśród dwóch pierwszych w kraju, które poddały się procesowi standaryzacji i uzyskały certyfikat.

Czytaj także:
Z mieszkańcami i dla mieszkańców, czyli straż miejska na piątkę
Konferencja straży miejskich i gminnych Województwa Pomorskiego

Poprzedni artykułBezpieczni na drodze, niezwykli na scenie Następny artykułGwiazdka Oruńska ze strażnikami