Z Mieszkańcami i Dla Mieszkańców
Kanał RSS Twitter Kanał YouTube

W związku z wyborami samorządowymi, które odbędą się w dniu 21 listopada, Straż Miejska przypomina o obowiązkach ciążących na komitetach wyborczych w zakresie zasad umieszczania ogłoszeń.

Przepisy w tym zakresie zostały określone w Ustawie z dnia 16 lipca 1998 roku – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz.U. z 2003 r. Nr 159, poz.1547, z późn.zm.). Wykonując postanowienia art. 70a powyższej ustawy Prezydent Gdańska określił listę 15 miejsc przeznaczonych do umieszczania bezpłatnych ogłoszeń:

  1. słup reklamowy –  przy ul. Piastowskiej 161 A,
  2. słup reklamowy –  przy ul. Opata J.Rybińskiego/Plac Inwalidów Wojennych,
  3. słup reklamowy – przy ul. Kołobrzeska/Słupska (pętla autobusowa),
  4. słup reklamowy – przy ul. Derdowskiego/Al. Grunwaldzka,
  5. słup reklamowy – przy ul. Wyspiańskiego,
  6. słup reklamowy – przy ul. Waryńskiego,
  7. słup reklamowy – przy ul. Klonowicza/Żywiecka,
  8. słup reklamowy – przy ul. Reja/Kochanowskiego,
  9. słup reklamowy – przy ul. Dworska/Pułaskiego,
  10. słup reklamowy – przy ul. Oliwska/Podjazd,
  11. słup reklamowy – przy ul. Trakt Św.Wojciecha/Dworcowa,
  12. słup reklamowy – przy ul. Gościnnej,
  13. słup reklamowy – przy ul. Kartuska/Ciasna,
  14. słup reklamowy – przy ul. Stryjewskiego/Zimna,
  15. słup reklamowy – przy ul. Stryjewskiego/Szpaki.

Szczegółowe przepisy dotyczące zasad umieszczania plakatów wyborczych określone zostały w Art. 71 ordynacji wyborczej, który stanowi, że:

  1. Na ścianach budynków, ogrodzeniach, latarniach, urządzeniach energetycznych, telekomunikacyjnych i innych można umieszczać plakaty i hasła wyborcze wyłącznie po uzyskaniu zgody właściciela lub zarządcy nieruchomości.
  2. Przy ustawianiu własnych urządzeń ogłoszeniowych w celu prowadzenia kampanii wyborczej należy stosować obowiązujące przepisy porządkowe. Przepis art. 70 stosuje się  odpowiednio.
  3. Plakaty i hasła wyborcze należy umieszczać w taki sposób, aby można je było usunąć bez powodowania szkód.
  4. Policja, Straż Miejska (gminna) jest obowiązana usuwać plakaty i hasła, których sposób umieszczenia może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi albo bezpieczeństwu mienia bądź bezpieczeństwu w ruchu drogowym.
  5. Plakaty i hasła wyborcze oraz urządzenia ogłoszeniowe ustawione w celu prowadzenia kampanii wyborczej pełnomocnicy wyborczy komitetów wyborczych obowiązani są usunąć w terminie 30 dni po dniu wyborów.
  6. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) postanawia o usunięciu plakatów i haseł wyborczych oraz urządzeń ogłoszeniowych nieusuniętych przez obowiązanych do tego w terminie. o którym mowa w ust. 5. Koszty usunięcia ponoszą obowiązani.

W związku z powyższym Straż Miejska przypomina, że ogłoszenia mogą być umieszczane w miejscach do tego wyznaczonych lub takich, na które uzyskano zgodę zarządcy terenu. Sposób umieszczenia nie może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi albo bezpieczeństwu mienia bądź bezpieczeństwu w ruchu drogowym. W przypadkach ignorowania powyższych wytycznych Straż Miejska będzie stosować sankcje karne zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Poprzedni artykułStatystyka: Październik 2010 Następny artykułNiszczenie plakatów wyborczych w Oliwie